Ricoh GR1

ricohgr1

Ik was op zoek naar een goede compactcamera, zakformaat en degelijk gerief. Ik kwam uit bij een Konica Hexar AF, dewelke ik op een fotobeurs even heb kunnen vastnemen. Geweldig toestel met “stealth mode” en supersnelle 35mm f2 lens. Ideaal. Het prijskaartje van 300 euro dat er aan vasthing iets minder. Al eender had ik mijn oog laten vallen op de Ricoh. Te vinden op ebay rond de 150 euro en goede reviews over gelezen. Uiteindelijk kwam ik er een tegen op een frans 2dehands forum voor 50 euro. Kopen die handel. Ik sprak af met de man en was enorm blij toen ik zag dat de camera in mint condition was en er een nieuwe batterij bijzat. De camera heeft een 28mm f2.8 lens, P functie, diafragmavoorkeuze en belichtingscompensatie. De camera vertoont soms wel wat errors, waardoor sommige ledjes niet meer aangaan zodat het wat zoeken is voor hoeveel opnames je nog hebt, of de rode ogenfuntie nu aanstaat of niet. Anyway, ik heb vandaag mijn eerste testrol teruggekregen en enkele resultaten ingescand. Ik moet zeggen dat ik niet honderd percent tevreden was over het resultaat. De belichting was prima gedaan, maar de scherpte was wat zoek. Ik moet wel zeggen dat ik bena alle opnames op de P modus heb gemaakt en nu heb ik gelezen dat die standaard zal grijpen naar een sluitertijd van 1/30 of 1/60ste dus dat kan het wel zijn. De geflitste foto’s zijn echter wel scherp en past zich aan aan de hoeveelheid licht dat er aanwezig is. Volgende keer toch meer met de diafragmavoorkeuze werken, er verschijnt trouwens links in je zoeker wel sluitertijd je hebt.

ricoh

ricoh-6

ricoh-2

ricoh-3

ricoh-5

ricoh-4

3 Reacties

  1. Bram Kok

    Heb je na het inscannen van de negatieven nog veel nabewerkt in Photoshop of Lightroom?

    Wat voor film heb je gebruikt?

    woensdag, 5 november, 2008 om 19:48

  2. Hey Bram,

    ik heb een fuji superia x-tra 400 gebruikt. Inscannen, een kleine s-curve en een pak opscherpen. Minimale nabewerking dus!

    woensdag, 5 november, 2008 om 21:30

  3. Jo Van de Vijver

    Ik heb net ook eentje op de kop getikt op eBay.
    De camera heeft ook hetzelfde probleem: het LCD panel en informatie in de zoeker verschijnt maar ten dele. Dus het is een beetje nattevingerwerk met instellingen. Maar voor de rest werkt ie perfect.

    maandag, 22 december, 2008 om 21:15

Geef een reactie

