Maarten – 6×7

Vandaag heb ik enkele tests gedaan met mijn nieuw 4×5″ matglas. Ik wou namelijk de juiste verhouding weten, nadat ik zag dat 1 op 1.25 net iets te lang was in vergelijking met wat ik in mijn zoeker zag. Nu heb ik gemerkt dat de exacte verhouding 1 op 1.20 is. Dit komt overeen met de 6×7 verhouding bij een mamiya camera waar de negatiefafmetingen 56x67mm zijn. Deze verhouding had ik al eerder opgezocht om toe te passen op de XXXXX reeks die ik voor Enya Vandenhende schoot (zonder matglas weliswaar).

Verder zocht ik nog een programma om die de analoge feeling in foto’s terug te brengen. Een soort van film/dia simulator. Switn raadde me het programma alien skin exposure aan. Dit programma is een CS4 plugin dewelke zowel zwart wit als kleuren films kan simuleren.

Volledig analoog lijkt het zeker niet, maar het is weer wat anders dan al die scherpe, korrelloze (volgens mij is dat echt geen woord) 3:2 platen die we altijd zien voorbijkomen.

Hier een voorbeeldje van Maarten, met mijn nieuw matglas en 35mm 1.4L lens geschoten en daarna omgezet met alien skin exposure naar een Ilford HP5 plus 400 film (met standaard instellingen, want je kan de ruis en contrasten regelen in zowel de lichte, midden als donkere partijen). Waar een mens zich toch mee bezighoudt.

We hebben het daarnet even op 10×15 fotopapier geprint en het zag er nice uit. Door de textuur kreeg de print de gewenste analoge feeling.

Ik blijf alvast nog wat verder testen.

_MG_4280

2 Reacties

  1. gij zijt ne fotograaf naar mijn hart en ik kan u zo hard ni volgen met uw uitleg, maar ik vind het wel super. we zijn van analoog naar digitaal gegaan en nu moet digitaal een beetje analoog worden…
    net zoals de youghurtjes in de gb: ik zag er vorige keer eentje waar op stond: ‘nu met suiker!’ in navolging van de ‘nu zonder suiker-toestanden’ waar de aspartaam de boel verziekte…

    donderdag, 10 september, 2009 om 22:57

  2. Alexander

    Alien skin exposure is echt super, al ben ik wel niet helemaal voor de presets. Ook jammer dat het je beeld ‘destructief” bewerkt. Ik vind dat de analoge feel zeer goed te vinden is hiermee.Ook pracht van een beeldje btw.

    vrijdag, 25 september, 2009 om 22:14

Geef een reactie

