Canon EF 50mm f/1.2 L USM

Vandaag mocht ik van fotograaf Thomas Legrève zijn nieuwe 50mm f/1.2 lenen. Ik denk er al een tijdje over om deze lens aan te schaffen. Enkele jaren terug maakte ik de overstap van de populaire en goedkope f/1.8 II naar de f/1.4 versie. Een beslissing die ik mezelf nooit beklaagd heb. Deze keer is het prijs verschil net iets groter, 1000 euro om precies te zijn. Is dit het waard was de vraag? Deze middag ben ik de lens in het stadspark te Antwerpen gaan uittesten. De conclusie is pijnlijk voor de portemonnee. Qua contrast, bokeh en scherpte is dit het beste wat ik ooit al op mijn toestel heb gedraaid. Alle beelden heb ik volledig open op f/1.2 geschoten. Ik merk ook dat het aantal misfocus beelden veel lager ligt dan met de f/1.4. Hieronder kan je enkele foto’s van vandaag bezien. Ze zijn extra groot geüpload dus twijfel niet om ze aan te klikken.

5 Reacties

  1. rik vandenhende

    prachtige beelden met een mooi bokeh en een geringe scherptediepte.
    super ….

    zondag, 16 januari, 2011 om 1:07

  2. Knappe beelden hoor! Ik kan me goed voorstellen dat dit een zalig lensje is, maar inderdaad niet erg goed voor de portemonnee, net zoals de 35mm 1.4 of 85mm 1.4 of 1.2 dat ook niet zijn 😉

    zondag, 16 januari, 2011 om 10:54

  3. echt prachtige beelden, wat een sfeer !

    zondag, 16 januari, 2011 om 18:02

  4. Vincent van Es

    Wow, foto 1 en 5 vind ik erg gaaf. Prachtig die dof!

    zondag, 16 januari, 2011 om 23:55

  5. Het verschil tussen de “standaard” 18-55mm en een 50mm objectief is echt groot . Vooral lichtsterker . Maar de prijs is natuurlijk ook daarnaar . Ik heb ook eens het geluk gehad zo’n objectief even te lenen van een medefotograaf ( we waren een teakwondo wedstrijd aan het fotograferen ) en ik wil er ook wel eentje in mijn bezit hebben . Maar ik wil zoveel , zoals ook een tele USM 200mm . Haha , mijn beurs raakt wel snel leeg zo .

    maandag, 17 januari, 2011 om 20:01

Geef een reactie

